Dietetyka Pediatryczna logo Dietetyka Pediatryczna

Zdrowie kształtuje się w dzieciństwie

2018-03-01

Dyniowe kopytka

Dyniowe kopytka

Są na sali kluskozajadacze ? Jeśli tam to mam dla Was kolejny kluskowy przysmak, którym nie pogardzi żaden szanujący się fan klusek czy kopytek.

Kluski z dyni, podobnie jak z ziemniaka, raz wychodzą a raz nie, wszystko zależy od tego czy dynia, którą uda Wam się zdobyć jest bardziej wodnista czy też mniej. Ja najczęściej przepisy przygotowuje na dyni hokkaido, dziś akurat piżmowa- taką dostałam od #lokalnegorolnika :)

Kluseczki jak zawsze mięciutkie i pyszne, nadają się do dań wytrawnych jak i również słodkich :)

Czy trudno je zrobić? Myślę, że nie- choć na pewno uważam, że  będzie prościej tym z Was, którzy już wcześniej mieli do czynienia z kopytkami czy choćby kluskami śląskimi. Zasada przygotowania dyniowych klusek jest dokładnie taka sama :)

czytaj dalej »

2018-02-20

Antyoksydanty (przeciwutleniacze) i wolne rodniki – cicha wojna dwóch sił. Stres oksydacyjny. Skąd wziąć najlepsze antyoksydanty? Czy antyoksydanty z suplementów diety to dobry pomysł?

Antyoksydanty (przeciwutleniacze) i wolne rodniki – cicha wojna dwóch sił. Stres oksydacyjny. Skąd wziąć najlepsze antyoksydanty? Czy antyoksydanty z suplementów diety to dobry pomysł?

Tlen znamy jako pierwiastek życia, ale czy zdajecie sobie sprawę z tego, że może być także szkodliwy dla naszych komórek i tkanek? W naszym organizmie walczą ze sobą dwie siły: utleniacze (wolne rodniki, nadtlenki i ponadtlenki) i antyoksydanty (inaczej przeciwutleniacze). Wojna ta ma charakter stopniowy, trwa przez lata, aż w końcu zaczynamy odczuwać objawy chorobowe. Ale od początku? Czym są wolne rodniki, a czym są przeciwutleniacze?

czytaj dalej »

2018-02-19

Truskawkowy deser z tapioki

Truskawkowy deser z tapioki

U nas dziś słońce świeciło jak oszalałe. Można było poczuć wiosnę w powietrzu, ptaki delikatnie ćwierkały, a dzieci biegały po podwórku..jedynie ta myśl, że w sobotę zapowiadają mrozy ...powoduje, że pamiętam, że jest jeszcze zima. Nie wiem jak Wy, ale koniec lutego i początek marca to dla mnie ten czas, kiedy już bardzo tęsknie za moim ogrodem. Nic tak mnie nie cieszy, jak coroczne budzenie się mojego ogródu. Z radością obserwuję tulipany i migdałki, przebijające się hiacynty i nowe źdźbła trawy... Uwielbiam ten czas. 

Aby choć trochę poczuć ciepło, przygotowałyśmy dziś deser truskawkowy. Truskawi do przygotowania deseru oczywiście pochodzą z zamrażalki :) ale po rozmrożeniu i zmiksowaniu idealnie nadały się do naszego deseru. 

Tapioka jest bardzo wdzięczna, choć nie ukrywam, że pierwsze moje podejścia do tych uroczych kuleczek nie były zbyt optymistyczne. Sekretem dobrze ugotowanej tapioki jest to, aby ją zawsze namoczyć minimum 10-15 minut w wodzie lub mleku- zależy co będziesz przygotowywać i najważniejsze- gotujemy ją od początku na bardzo wolnym ogniu ( ja daję na moc 3-4), inaczej zamiast żelowych kuleczek, będziecie mieć żelowego gluta :) aaa i nie zapomnijcie jej mieszać :)

czytaj dalej »

2018-02-17

Ciasto cieciorkowe.

Ciasto cieciorkowe.

Bardzo zdrowe ciastko, coś z serii: Upiecz coś zdrowszego :); idealne dla alergików (bez jajek, mleka, glutenu). Po upieczeniu ciasto jest bardzo wilgotne, coś jak brownie i delikatne w smaku. Ponadto dodatek ciecierzycy sprawi, że jest dość sycące. Robi się bardzo szybko. No dobrze, już nic nie mówię, zabieramy się do pieczenia :)

czytaj dalej »

2018-02-15

Jagodowy i malinowy pudding chia

Jagodowy i malinowy pudding chia

Nasionka chia są dobrym produktem, aby przygotować deser dla dziecka, dlaczego ?

 

Z punktu widzenia żywieniowego:

 

Są doskonałym źródłem kwasów omega 3, magnezu, cynku, WAPNIA (!), żelaza, selenu i błonnika. Mało?  To dorzucę, że są też dobrym źródłem antyoksydantów :) 

 

Z punktu widzenia Mamy :

... aby przygotować deser chia, nie trzeba być mistrzem cukiernictwa :)  Szybko można przygotować ZDROWY deser, po którym dziecko będzie mieć pełny i zadowolony brzuszek, a w Twojej głowie nie pojawią się żadne wyrzuty :)

 

A  więc do dzieła :)

czytaj dalej »

2018-02-07

Domowe Nugetsy

Domowe Nugetsy

Wszyscy zgodzimy się co do tego, że nugettsy te sklepowe i fast foodowe to nie jest najlepsza opcja dla żadnego dziecka. Nawet te domowej roboty, nie  powinny zbyt często gościć w menu dzieci, a jeśli chodzi o te najmłodsze dzieci- to podawanie smażonych potraw jest całkiem zakazane. 

Jednak wiemy, że dzieci kochają nugetsy i frytki- moje również, więc od czasu do czasu ( tym starszym dzieciom )pozwólmy  na małe szaleństwo w kuchni.

Tak powstały te nugettsy :) Z potrzeby serca i żołądka :D

Domowa wersja jest znacznie zdrowsza, a jeśli zdecydujesz się na przygotowanie ich w piekarniku to już wogóle bomba :)

czytaj dalej »

2018-02-07

Pieczone pączki - zdrowsza wersja tradycyjnych pączków

Pieczone pączki - zdrowsza wersja tradycyjnych pączków

Pączki, pączki, komu pączki ?

Kochacie je?

My tak :D jadamy je rzadko, bo mama dietetyk niezbyt optymistycznie podchodzi do tłuściutkich pączusiów :) ale te :) delikatne, mięsiste, nie ustępują w niczmym tym tradycyjnym :)

I choć nie jestem jakimś fanatykiem i jutro pewnie w naszej piekarni kupię tradycyjnego pączka, (bo te dzisiejsze nie mają szansy do jutra dotrwać- a  wyjeżdżamy już na ferie i na pewno nie dam rady upiec kolejnych ;) ) to uważam, że te pieczone pączusie są zdecydowanie lepszą alternatywą. Po pierwsze- unikamy nasyconych kwasów tłuszczowych w pączkach ale i w kuchni :D Każda Pani domu wie, ile to nieprzyjemnego zapachu i lepiącego się tłuszczu dookoła kuchenki jest po takich wypiekach :D

Podsumowywując- szybkie w wykonaniu, pyszne, zdrowsze, puszyste- no geniialne :D  

czytaj dalej »

2018-01-30

Ciasto z fioletowej (inaczej czarnej) marchwi.

Ciasto z fioletowej (inaczej czarnej) marchwi.

Ciasto uwielbiane przez dzieci i dorosłych (zwłaszcza mojego męża :) ); Dzięki tej właśnie odmianie marchwi ciasto jest bogatsze w antocyjany i karetonoidy.

Taka ciekawostka! Czarna marchew zwana też fioletową to jedna z najstarszych odmian tego warzywa i to właśnie ona była uprawiana jako pierwsza w Europie przez kilka wieków, zanim wyparła ją marchew pomarańczowa, wyhodowana podobno w Holandii. Jej działanie jest znacznie silniejsze niż naszej pospolitej, pomarańczowej marchwi chociażby dzięki dużo większej zawartości beta karotenu czy antyoksydantów.

czytaj dalej »

2018-01-28

Dziecięce Sushi

Dziecięce Sushi

Parę dni temu mój Najdroższy Małżonek przyjechał do domu z tacą sushi. Dziecięce oczka od razu rozbłysły, bo myślały, że to piękne słodkie deserki :) jakież wielkie było rozczarowanie kiedy się dowiedziały dziecięcia, że to danie nie ma nic wspólnego z cukrem ;) a na myśl o surowej rybie nawet nie miały ochoty podjąć próby spóbowania ;)

Wtedy przypomniałam sobie, że gdzieś taki przepis na słodkie sushi widziałam :) Parę lat temu, #lidlpolska wydała książkę cukiernia lidla, w której Paweł Małecki wykonał takie cuda. 

Ja nie jestem mistrzem cukiernictwa i moje sushi nie jest takie idealnie piękne, ale jest bardzo  pyszne. Jak na pierwszy raz jestem z siebie dumna :)

Przepis lekko zmodyfikowałam wg tego co miałam w lodówce :D

czytaj dalej »

2018-01-27

Szpinakowe kopytka

Szpinakowe kopytka

Kopytka to jedne z naszych ulubionych dodatków. Aby wyszły idealne bardzo ważny jest odpowiedni dobór ziemniaków. Najlepsze są te z dużą zawartością skrobii- moja Mama zawsze mi powtarzała, że z młodych ziemniaków kopytek ( klusek śląskich) nie zrobię, a ze starych ziemniaków wychodzą idealne :) Oczywiście jako młoda gospodyni nie wierzyłam i wyrzuciłam z milion klusek :) Na zajęciach z technologii żywności dowiedziałam się, że właśnie o tą skrobię chodzi, w tych starych ziemniakach, jest jej zdecydowanie więcej :) I tak wg technologi możemy wyrożnić:

- ziemniaki typu A- tzw sałatkowe, nie rozpadają się podczas gotowania

- ziemniaki typu B- ogólnego użytku, średniej twardości, nie rozsypują się

-ziemniaki typu C- mączyste- zawierające dużo skrobii- i to one nadają się najlpiej do klusek, kopytek, placków itp

- ziemniaki typu D- bardzo mączyste- rozpadają się podczas gotowania, charakteryzują się największą ilością skrobii

Sekretem kopytek i wszystkich klusek jest idealne ciasto. Nie może one być zbyt twrade, ani zbyt miekkie -klejące  się. Ja zawsze powtarzam , ze ciasto ma mieć konsystencję ciastoliny. Miękkie, miłe, nie lepiące się. Najlepiej jest dodawać mąkę w mniejszych ilościach i dosypywać ją aż uzyskamy idealną konsystencję. Kiedy będziesz rolować wałek, warto jest blat podsypać mąką.

czytaj dalej »

O nas


Witamy Was. Tu Ania i Kasia, i to my tworzymy tę stronę. Pasjonuje nas medycyna żywieniowa, głównie żywienie dziecka w zdrowiu i chorobie. Kochamy dzieci i chcemy dla nich jak najlepiej i jak najzdrowiej. Stąd też dzielimy się z wami wiedzą zdobytą podczas studiów z zakresu dietetyki pediatrycznej. Interesuje nas tylko najnowsza i sprawdzona wiedza oparta na faktach. Staramy się być na bieżąco z postępem nauk medycznych, a nasze artykuły piszemy zgodnie z tzw. 'evidence-based medicine'. Skupiamy się na przekazywaniu rzetelnej wiedzy, zdrowych, rozsądnych dietach, zapobiegających alergiom, chorobom autoimmunizacyjnym, onkologicznym, czy tak powszechnym chorobom metabolicznym. Pomagamy rodzicom zrozumieć, jak poprzez prawidłowe odżywianie można zapewnić dzieciom zdrowe dorastanie, zwiększyć odporność, wpłynąć na prawidłowy rozwój intelektualny i fizyczny. Dziecko zasługuje na szczęśliwą przyszłość, którą przede wszystkim daje zdrowie, a MY chcemy wam w tym pomóc. Zostańcie z nam na dłużej. Zapraszamy również do naszej poradni online.

Współpraca ze specjalistami z dziedziny medycyny, dietetyki i zdrowego odżywiania