Dietetyka Pediatryczna logo Dietetyka Pediatryczna

Zdrowie kształtuje się w dzieciństwie

2017-04-29

Jakich błędów żywieniowych należy unikać

Jakich błędów żywieniowych należy unikać

Często słyszymy tu i ówdzie , że należy dawać dzieciom zdrowe jedzenie, a unikać złego. Że niezdrowe rzeczy mają zły wpływ na zdrowie naszych dzieci, na stan ich uzębienia, na ich mikrobiotę, powodować zatwardzenia – to takie z najdrobniejszych, nie będę tu wgłębiać się w insulinooprność i inne choroby metaboliczne. Ale czego tak naprawdę nie powinniśmy robić?

czytaj dalej »

2017-04-26

Jak wzmocnić odporność dziecka po chorobie?

Jak wzmocnić odporność dziecka po chorobie?

Osłabiony chorobą, antybiotykami organizm dziecka potrzebuje wzmocnienia dla szybszej i lepszej regeneracji. My jako rodzice powinniśmy w tym czasie jak najlepiej o to zadbać, aby infekcje, czy inne choroby nie powtarzały się. Układ odpornościowy człowieka to żywy, stale pracujący mechanizm w naszym ciele, który codziennie produkuje ‘’armię przeciwciał’’, trenuje, walczy, neutralizuje i zwalcza wroga. Jeśli zaniedbamy ten mechanizm niestety dojdzie do załamania systemu odpornościowego wcześniej, czy później.

czytaj dalej »

2017-04-26

Kotleciki jajeczno- brokułowe

Kotleciki jajeczno- brokułowe

Szybki kotleciki, do zrobienia w 20 minut :) bez mięsa, możliwie bez glutenu. Już kiedyś takie tu wstawiałam- kotleciki jajeczne- dziś wzbogaciłam je cebulką i brokułem :) a co ;) 

czytaj dalej »

2017-04-25

Zupa wiosenna

Zupa wiosenna

Kocham wiosnę, najbardziej za moje tulipany w ogrodzie, piwonie i migdałki, które kwitną najpiękniej. Kocham ją również za mój ogródek warzywny, za którym ogromnie tęsknie przez całą zimę. Dziś wybrałam się na targ i kupiłam sadzonki fioletowego jarmużu, lubczyk, pietruszkę i pare innych drobnych rzeczy. Z pomidorami i ogórkami czekam zawsze do zimnej Zośki ( 15 maja ;)) ale to już coraz bliżej :D:D

Jeśli chodzi o dzisiejszą zupę, to jedna z tych, która pomaga mi sprzątać w lodówce :) Nigdy nie wiem co się w niej znajdzie, zanim nie skończę gotować :)

Pamiętajcie Kochani, że zupy są wartościową częścią obiadu. Przeważnie nie trzeba się przy niej wiele napracować, a kiedy nasze dzieci wracają ze szkoły, zabiją pierwszy głód. Można do niej dodać wiele składników które mają cenne wartości odżywcze, a dla tych co nie lubią jak im pływają warzywa- można zawsze wszystko zmiksować :) Dodatkowo zupa jest świetnym "rozgrzewaczem" w zimne dni, a w letnie - w postaci chłodnika- może przynieść orzeźwienie :)

 

czytaj dalej »

2017-04-20

Insulinooporność u dzieci

Insulinooporność u dzieci

Indeks glikemiczny jest ściśle związany z hormonem- insuliną. Insulina powoduje, że glukoza z pożywienia transportowana jest do komórek naszego ciała, np. mięśni- które w ten sposób pozyskują energię do pracy. Ponadto insulina hamuje wydzielanie innych hormonów, chociażby swojego antagonistę- glukagon. Ale co się stanie, kiedy  nasz organizm się na nią uodporni? Czy jest to możliwe? Kiedy się tak dzieje? 

czytaj dalej »

2017-04-12

Jaja przepiórcze nie tylko na Wielkanoc. Poznaj zalety ich spożywania.

Jaja przepiórcze nie tylko na Wielkanoc. Poznaj zalety ich spożywania.

Jaja przepiórki są wyśmienitym zamiennikiem jaj kurzych. Są mniejsze (świetnie nadają się na przystawkę), ważą do 15 g, dość ciekawie „nakrapiane” i do tego zdrowsze. W sklepach coraz częściej można się na nie natknąć. I bardzo dobrze. Kiedyś niedocenianie, dzisiaj ze względu na znakomite walory odżywcze coraz częściej lądują na naszych stołach.

czytaj dalej »

2017-04-08

Deser chia z musem owocowym i dietetycznymi bezami

Deser chia z musem owocowym i dietetycznymi bezami

Uwielbiam bezy, uwielbiam desery chia i musy owocowe. Dziś postanowiłam to wszystko połączyć :)

Dlaczego bezy? Skoro są strasznie słodnie i wcale nie kojarzą się z niczmy zdrowym? Kiedy w domu sama robisz bezy- to Ty decydujesz ile cukru dosypiesz- i czy będzie to cukier czy ksylitol a może stewia? 

To nie jest prawda, że beza potrzebuje dużo cukru! Łamię tą teorię i na 4 białka daję 1/3 szklanki cukru :) Czyi moje bezy to tylko cukier i białko. Bez e, bez barwiników, sztucznych dodatków ;) Jak na deser- całkiem nieźle ;)

czytaj dalej »

2017-04-08

pęczotto

pęczotto

Pęczotto to alternatywa dla klasycznego risotto :)

Ryż ostatnio ma złą sławę- a to za sprawą arsenu, który w związku samą fizjologią rośliny i sposobem jej uprawy, ma większe powinowactwo do gromadzenia tego metalu.

Ryż mimo wszystko nie jest groźny, a osoby, które są narażone na  działanie arsenu musiałyby przekroczyć dzienne ADI . My i tak dużo ryżu spożywamy- choćby w postaci mleka- więc do obiadu- już będziemy ;)

Pęczak jest kaszą bardzo wartościową, bogatą w minerały i witaminy. Działa moczopędnie i  doskonale sprawdza się  przy biegunkach ale i zaparciach. Jeśli chcemy by złagodził pracę jelit powinniśmy suchą kaszę uprażyć na patelni przed ugotowaniem, nieprażony delikatnie pobudza pracę jelit.

czytaj dalej »

2017-04-07

ZAKWASZENIE ORGANIZMU- hit czy kit?

ZAKWASZENIE ORGANIZMU- hit czy kit?

Czy istnieje takie coś jak zakwaszenie organizmu ? Czy ma to coś wspólnego z kwasicą metaboliczną? Czy nasza dieta ma wpływ na nasze ph ? 

Na to pytanie i wiele innych mam nadzieję odpowiedzieć tym artykułem. 

Zakładam, że po przeczytaniu tego artykułu część z Was chwyci się za głowę, część z Was mnie odlajkuje, a część tylko utwierdzi się w swoim przekonaniu ;) ciekawa jestem jak będzie z Tobą :) 

czytaj dalej »

2017-04-04

Kurczak ze szparagami i cukiniowe zapiekanki

Kurczak ze szparagami i cukiniowe zapiekanki

Kurczak ze szparagami i sokiem z cytryny :)

Po zimie zawsze czekam na dwie rzeczy- 1- kiedy pojawią się szparagi- 2) kiedy pojawi się rabarbar :) To dwie rzeczy , za którymi najbardziej tęsknie podczas zimowych miesięcy :) Już od jakiegoś czasu mój punkt pierwszy pojawił się na sklepowych półkach :)

zapraszam Was więc dziś do mojej kuchni na piersi z kurczaka ze szparagami i zapiekanki cukiniowe :)

W 100 g szparagów jest jedynie ok 20 kcal , są skarbnicą witaminy C, E oraz beta- karotenu. Zawierają również asparaginę, wapń, fosfor , potas, glutation i inulinę- pożywienie dla naszych probiotycznych bakterii jelitowych :)

Kobiety ciężarne powinny jeść szparagi ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego w szparagach :)

Zapraszam po przepis ! :)

czytaj dalej »

O nas


Witamy Was. Tu Ania i Kasia, i to my tworzymy tę stronę. Pasjonuje nas medycyna żywieniowa, głównie żywienie dziecka w zdrowiu i chorobie. Kochamy dzieci i chcemy dla nich jak najlepiej i jak najzdrowiej. Stąd też dzielimy się z wami wiedzą zdobytą podczas studiów z zakresu dietetyki pediatrycznej. Interesuje nas tylko najnowsza i sprawdzona wiedza oparta na faktach. Staramy się być na bieżąco z postępem nauk medycznych, a nasze artykuły piszemy zgodnie z tzw. 'evidence-based medicine'. Skupiamy się na przekazywaniu rzetelnej wiedzy, zdrowych, rozsądnych dietach, zapobiegających alergiom, chorobom autoimmunizacyjnym, onkologicznym, czy tak powszechnym chorobom metabolicznym. Pomagamy rodzicom zrozumieć, jak poprzez prawidłowe odżywianie można zapewnić dzieciom zdrowe dorastanie, zwiększyć odporność, wpłynąć na prawidłowy rozwój intelektualny i fizyczny. Dziecko zasługuje na szczęśliwą przyszłość, którą przede wszystkim daje zdrowie, a MY chcemy wam w tym pomóc. Zostańcie z nam na dłużej. Zapraszamy również do naszej poradni online.

Współpraca ze specjalistami z dziedziny medycyny, dietetyki i zdrowego odżywiania