Dietetyka Pediatryczna logo Dietetyka Pediatryczna

Zdrowie kształtuje się w dzieciństwie

Najnowsze posty

Antyoksydanty (przeciwutleniacze) i wolne rodniki – cicha wojna dwóch sił. Stres oksydacyjny. Skąd wziąć najlepsze antyoksydanty? Czy antyoksydanty z suplementów diety to dobry pomysł?
2018-02-20 10:20

Tlen znamy jako pierwiastek życia, ale czy zdajecie sobie sprawę z tego, że może być także szkodliwy dla naszych komórek i tkanek? W naszym organizmie walczą ze sobą dwie siły: utleniacze (wolne rodniki, nadtlenki i ponadtlenki) i antyoksydanty (inaczej przeciwutleniacze). Wojna ta ma charakter stopniowy, trwa przez lata, aż w końcu zaczynamy odczuwać objawy chorobowe. Ale od początku? Czym są wolne rodniki, a czym są przeciwutleniacze?

czytaj dalej »

Alergia na białko mleka krowiego- wszystko co chciałbyś o niej wiedzieć, w oparciu o EBM
2018-01-17 21:12

Alergia na białko mleka krowiego (BMK) w Polsce dotyka około 4% dzieci. Zaraz po orzeszkach ziemnych i innych orzechach ( DeSilva, allergy 2008) jest najczęstszym winowajcą anafilaksji u dzieci.

Zdecydowanie u większej część dzieci ,pierwsze objawy alergii pojawiają się przed ukończeniem 12 m.ż. 

czytaj dalej »

Nietolerancja FODMAP u dzieci, czyli coś o wzdęciach, biegunkach i bólach brzuszka
2017-12-27 18:18

W ostatnim czasie dużo się mówi o diecie FODMAP. My same coraz częściej na naszej zawodowej drodze spotykamy dzieci z zaburzeniami tolerancji FODMAP.   W dobie "syropu glukozowo- fruktozowego" nietolerancje związane z trawieniem cukrów są coraz bardziej powszechne i niestety, nie zapowiada się aby miało się cokolwiek w tej kwestii zmienić. 

Akronim Fodmap stworzono od słów: fermentable oligosaccharides, disaccharidies, monosaccharidies and polyols- czyli fermentujące oligosacharydy, disacharydy, monosacharydy i alkohole wielowodorotenowe.

Zapraszamy do przeczytania artykułu.

czytaj dalej »

Co to są probiotyki i czy mogą być szkodliwe?
2017-12-21 20:09

Jakiś czas temu, napisałyśmy dla Was artykuł na temat „Niewłaściwej Probiotykoterapii”.

Postanowiłyśmy edytować naszą poprzednią treść, aby ją umocnić w fakty naukowe, które potwierdzą nasz punkt widzenia, czyli, że probiotyki są ok, ale nadmierna probiotykoterapia może być szkodliwa.

Dodatkowo na samym wstępie pragnę napisać, że celem tego artykuły nie jest ingerowanie w niczyje interesy, nie jest również naszym celem przekonywanie, że probiotyki są złe, bo tak nie jest, ale jak to powiedział kiedyś sam Paracelsus Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę „.

Ale teraz przejdźmy do faktów, czyli tego, które towarzystwa, kiedy i w jakich ilościach polecają probiotykoterapię i kiedy nie jest ona zalecana.

Zaczynamy

czytaj dalej »

Omega 3
2017-12-01 13:41

Ajjj trochę nam zeszło zanim udało nam się napisać (naszym zdaniem) wartościowy tekst na temat kwasów omega 3 :) W ramach naszej jadłospisowej akcji, oddajemy w Wasze ręce artykuł, w którymjest napisane wszystko co powinniście wiedzieć na temat omega 3 :) Miłej lektury :D

czytaj dalej »

Truskawkowy deser z tapioki
2018-02-19 19:26

U nas dziś słońce świeciło jak oszalałe. Można było poczuć wiosnę w powietrzu, ptaki delikatnie ćwierkały, a dzieci biegały po podwórku..jedynie ta myśl, że w sobotę zapowiadają mrozy ...powoduje, że pamiętam, że jest jeszcze zima. Nie wiem jak Wy, ale koniec lutego i początek marca to dla mnie ten czas, kiedy już bardzo tęsknie za moim ogrodem. Nic tak mnie nie cieszy, jak coroczne budzenie się mojego ogródu. Z radością obserwuję tulipany i migdałki, przebijające się hiacynty i nowe źdźbła trawy... Uwielbiam ten czas. 

Aby choć trochę poczuć ciepło, przygotowałyśmy dziś deser truskawkowy. Truskawi do przygotowania deseru oczywiście pochodzą z zamrażalki :) ale po rozmrożeniu i zmiksowaniu idealnie nadały się do naszego deseru. 

Tapioka jest bardzo wdzięczna, choć nie ukrywam, że pierwsze moje podejścia do tych uroczych kuleczek nie były zbyt optymistyczne. Sekretem dobrze ugotowanej tapioki jest to, aby ją zawsze namoczyć minimum 10-15 minut w wodzie lub mleku- zależy co będziesz przygotowywać i najważniejsze- gotujemy ją od początku na bardzo wolnym ogniu ( ja daję na moc 3-4), inaczej zamiast żelowych kuleczek, będziecie mieć żelowego gluta :) aaa i nie zapomnijcie jej mieszać :)

czytaj dalej »

Ciasto cieciorkowe.
2018-02-17 16:06

Bardzo zdrowe ciastko, coś z serii: Upiecz coś zdrowszego :); idealne dla alergików (bez jajek, mleka, glutenu). Po upieczeniu ciasto jest bardzo wilgotne, coś jak brownie i delikatne w smaku. Ponadto dodatek ciecierzycy sprawi, że jest dość sycące. Robi się bardzo szybko. No dobrze, już nic nie mówię, zabieramy się do pieczenia :)

czytaj dalej »

Jagodowy i malinowy pudding chia
2018-02-15 16:13

Nasionka chia są dobrym produktem, aby przygotować deser dla dziecka, dlaczego ?

 

Z punktu widzenia żywieniowego:

 

Są doskonałym źródłem kwasów omega 3, magnezu, cynku, WAPNIA (!), żelaza, selenu i błonnika. Mało?  To dorzucę, że są też dobrym źródłem antyoksydantów :) 

 

Z punktu widzenia Mamy :

... aby przygotować deser chia, nie trzeba być mistrzem cukiernictwa :)  Szybko można przygotować ZDROWY deser, po którym dziecko będzie mieć pełny i zadowolony brzuszek, a w Twojej głowie nie pojawią się żadne wyrzuty :)

 

A  więc do dzieła :)

czytaj dalej »

Domowe Nugetsy
2018-02-07 20:16

Wszyscy zgodzimy się co do tego, że nugettsy te sklepowe i fast foodowe to nie jest najlepsza opcja dla żadnego dziecka. Nawet te domowej roboty, nie  powinny zbyt często gościć w menu dzieci, a jeśli chodzi o te najmłodsze dzieci- to podawanie smażonych potraw jest całkiem zakazane. 

Jednak wiemy, że dzieci kochają nugetsy i frytki- moje również, więc od czasu do czasu ( tym starszym dzieciom )pozwólmy  na małe szaleństwo w kuchni.

Tak powstały te nugettsy :) Z potrzeby serca i żołądka :D

Domowa wersja jest znacznie zdrowsza, a jeśli zdecydujesz się na przygotowanie ich w piekarniku to już wogóle bomba :)

czytaj dalej »

Pieczone pączki - zdrowsza wersja tradycyjnych pączków
2018-02-07 14:39

Pączki, pączki, komu pączki ?

Kochacie je?

My tak :D jadamy je rzadko, bo mama dietetyk niezbyt optymistycznie podchodzi do tłuściutkich pączusiów :) ale te :) delikatne, mięsiste, nie ustępują w niczmym tym tradycyjnym :)

I choć nie jestem jakimś fanatykiem i jutro pewnie w naszej piekarni kupię tradycyjnego pączka, (bo te dzisiejsze nie mają szansy do jutra dotrwać- a  wyjeżdżamy już na ferie i na pewno nie dam rady upiec kolejnych ;) ) to uważam, że te pieczone pączusie są zdecydowanie lepszą alternatywą. Po pierwsze- unikamy nasyconych kwasów tłuszczowych w pączkach ale i w kuchni :D Każda Pani domu wie, ile to nieprzyjemnego zapachu i lepiącego się tłuszczu dookoła kuchenki jest po takich wypiekach :D

Podsumowywując- szybkie w wykonaniu, pyszne, zdrowsze, puszyste- no geniialne :D  

czytaj dalej »

O nas


Witamy Was. Tu Ania i Kasia, i to my tworzymy tę stronę. Pasjonuje nas medycyna żywieniowa, głównie żywienie dziecka w zdrowiu i chorobie. Kochamy dzieci i chcemy dla nich jak najlepiej i jak najzdrowiej. Stąd też dzielimy się z wami wiedzą zdobytą podczas studiów z zakresu dietetyki pediatrycznej. Interesuje nas tylko najnowsza i sprawdzona wiedza oparta na faktach. Staramy się być na bieżąco z postępem nauk medycznych, a nasze artykuły piszemy zgodnie z tzw. 'evidence-based medicine'. Skupiamy się na przekazywaniu rzetelnej wiedzy, zdrowych, rozsądnych dietach, zapobiegających alergiom, chorobom autoimmunizacyjnym, onkologicznym, czy tak powszechnym chorobom metabolicznym. Pomagamy rodzicom zrozumieć, jak poprzez prawidłowe odżywianie można zapewnić dzieciom zdrowe dorastanie, zwiększyć odporność, wpłynąć na prawidłowy rozwój intelektualny i fizyczny. Dziecko zasługuje na szczęśliwą przyszłość, którą przede wszystkim daje zdrowie, a MY chcemy wam w tym pomóc. Zostańcie z nam na dłużej. Zapraszamy również do naszej poradni online.

Współpraca ze specjalistami z dziedziny medycyny, dietetyki i zdrowego odżywiania